Tuesday, April 13, 2010

غير متوقع بالمره ولكنه مؤلم

النهارده كان يوم عصيب
كان يوم مؤلم
بجد مؤلم
مؤلم اوي
وغير متوقع انه يحصل بالمره
بعد ارهاق يوم طويل فوسط البلد مع نور
روحت البيت وانا في حاله من التعادل
لا انا مضايقه ولا انا فرحانه
عادي يعني
وفجأه حصل خناقه معاها من مفيش
اسأل نفسي ايه السبب مش لاقيه ؟
دخلت غرفتي وانهمكت في بكاء هستيري لم ابكي مثله من قبل
ابكي ويعلو صوتي من شده البكاء
واغلقت غرفتي ومنعت احد من دخولها
ويشتد صوتي من البكاء
لم اعرف لماذا حدث هذا الاشتباك
وكيف وصل الامر لذلك
وفجأه قررت التحدث معها لمراعاتي وعدم لومي لما انا فيه من توتر
فتحدثت
واسترسلت فالحديث
واسترسلت دموعي معه
فأستمعت لي
وهي صامته
وعلي وجهها ابتسامه تحاول ان تخفيها
او نظره فرحه
مش عارفه ليه صراحه
اكتشفت فيما بعد انها ما كانتش متصوره ان كل ده جوايا واني اساسا كبرت وبحب
وفرحانه بيا
وبدأت التساؤلات بداخلي
لماذا لم أري نظره الفرحه هذه من قبل
ورأيت عنف وشده
أكانت مستهونه بمشاعري ؟
فأسترسلت لها فالحديث وانهمرت دموعي وغمرتني
وأذا بها تقول لي (قومي اغسلي وشك وتعالي نكمل كلام يا مي )قامت مي
تفاجات بنفسي وانا اقول واحكي ما انا فيه من سنه تقريبا وكل العذاب الذي تسببت هي فيه لنا
واحكي واحكي
وابكي وابكي
فقالت لي جمله لطالما انتظرتها كثيرا
اتنظرتها وحلمت بها
وتمنيتها
جمله دخلت علي قلبي كالزلزال
احرقته كالبركان
قالت (اكلملك ابوكي )قالتها
نعم قالتها
ولكنها جائت متأخره
وهي ايضا مازالت لا تفهمني
مازالت لا تتفهم الموقف الحالي
والسبب الحقيقي في جرأتي لاحكي معها
لم تعرف انه قد انتهي
نعم انتهي
فأنا احكي حتي تعذرني في اوقات توتري
وتشعر بما انا فيه
وتواسيني
وتقف بجانبي
لا احكي لها لتوافق او ترفض
فقد فات اوان ذلك
وهي لم تفهم ذلك
فأنا حكيت لها لتقف بجانبي
وتتحملني
وبدون تفاصيل للكلام والحوار اللي دار بينا
انا بس فرحانه لحاجه واحده
فرحانه لنظرتها له
واحترامها له
وثقتها فيه
وكلمه قالتها عليه أحب احتفظ بيها لنفسي بس بجد هي كلمه يحملها هو بكل ما تحتويه من معني
فالاخر مش عارفه ده حصل ازاي
وليه
كانت حاجه انا مش متوقعه اني اعملها
مش عارفه
بس بجد كانت مؤلمه اوي
وحش اوي انك تفضل تتمني امنيه وتتمناها اوي ويوم ما يوت اوان الامنيه دي وما تحتاجش ليها تلاقيها بتتحقق
صعبه اوي
بس مش عارفه رغم الالم اللي ماليني من جوه الي اني أستريحت شويه
كفايه الحضن اللي كنت منتظراه من زماااااااااااااااااان اوي
اني اترمي فيه وافضل اعيط اعيط واعيط
فضلت اترمي فأحضان ناس كتير واعيط لناس كتير واشكي لناس كتير
بس ولا حد قدر يوصلني للاحساس اللي انا حاساه وشويه الرراحه اللي انا فيها دي
حتي لو الراحه دي هتبقي مؤقته بس بجد كنت محتاجاها ومنها هي بالذات
كان حضن جميييييييييييييييييييييل
ريحني كتييييييييييييييييير اوي

No comments:

Post a Comment